گوسفند زنده نمونه| مرکز خرید و عرضه گوسفند و بره زنده

خرید گوسفند زنده، فروش و عرضه بهترین قیمت دام در تهران بزرگترین مرکز خرید و فروش و عرضه گوسفند زنده و بره زنده کشتار روز در تهران، ارسال قصاب در محل در سریع ترین زمان

گوسفند زنده نمونه| مرکز خرید و عرضه گوسفند و بره زنده

خرید گوسفند زنده، فروش و عرضه بهترین قیمت دام در تهران بزرگترین مرکز خرید و فروش و عرضه گوسفند زنده و بره زنده کشتار روز در تهران، ارسال قصاب در محل در سریع ترین زمان

استانبول و کارهای بسیار هیجان انگیز در آن

استانبول و کارهای بسیار هیجان انگیز در آن

استانبول یکی از مهمترین شهرهای جهان به شمار می رود، پیشینه تاریخی این شهر و همچنین مناظر فوق العاده استانبول باعث شده تا این شهر بین مردم دنیا بسیار جذاب دیده شود. این شهر هم در قاره آسیا و هم در قاره اروپا وجود دارد، این بدان معناست که نیمی از شهر استانبول در یک قاره و نیم دیگر آن در قاره دیگر واقع شده است و تنگه بسفر بین استانبول آسیایی و استانبول اروپایی قرار دارد. بازدید از بسیاری از جاذبه های گردشگری و مناظر دیدنی به صورت پیاده امکان پذیر است، همچنین در این مسیر شما می توانید از غذاهای محلی لذیذ این شهر نیز استفاده نمایید.

کارهای ویژه ای که باید در استانبول انجام دهید

·         حتماً از غذاهای مخصوص استانبول، همچنین قهوه ترک و چایی استفاده نمایید. رستوران های محلی را پیدا کنید و طعم لذیذ فرهنگ آشپزی ترکیه را تجربه نمایید.

·         کفش راحتی پا کنید تا برای پیاده روی در خیابان های پر فراز و نشیب استانبول آمادگی لازم را داشته باشید.

·         در مساجد خانم ها می بایست سر خود را بپوشانند، بنابراین مطمئن باشید تا همراه خود شال یا روسری داشته باشید، همچنین لباس می بایست موجه و متناسب با مکان های مذهبی باشد. (امکان ورود با شلوارهای کوتاه و شلوارک نیست)

·         شما می توانید بلیط موزه ها را برای 3 الی 5 روز خریداری نمایید، البته قبل از خریداری حتماً دقت نمایید که شرایط لازم را داشته باشید و سپس تصمیم بگیرید. برای خرید اینترنتی بلیط موزه دقت نمایید که رفت و آمد شما نیز محاسبه شده است یا خیر.

·         استانبول کارت (istanbulkart) که ویژه حمل و نقل عمومی است، یک کیف پول الکترونیکی قابل بازپرداخت می باشد، همچنین می توانید یک کارت را برای چند مسافر استفاده نمایید، این کارت هنگام  خرید بلیط هواپیما نیز امکان پذیر می باشد.

·         مکان های دیدنی استانبول که نباید از دست بدهید

·         محله سلطان احمد و پیاده روی بین محله های نزدیک آن

·         مکان مذهبی مسجد آبی

·         موزه و کلیسا حاجی صوفیا

·         آب انبار باسیلیکا، خرابه های تاریخی و منطقه باستانی

·         موزه تاریخی قصر تاپکاپی

·         پارک گلخانه (Gulhane)

·         برج گالاتا در منطقه تاریخی استانبول

تمامی جاذبه های گردشگری ترکیه بسیار مناسب برای توریست ها و بازدید کنندگان می باشند، از این رو نمی توان به صورت دقیق تعداد مشخصی از مکان های دیدنی استانبول را نام برد و گفت که تنها از آنها دیدن نمایید. سفر با یک تور ارزان  استانبول برای آنها کم است، و در یک سفر نمس توان از تمامی آنها استفده کرد مگر اینکه سفر شما یک ماه یا دو ماه به طول بیانجامد.

نکات مهم

مواردی هستند شما در سفر به استانبول نباید از آنها بگذرید. تعدادی از مهمترین های آنها را در بالا ذکر کردیم و حالا تعداد دیگری را برایتان نام می بریم تا چنانچه وقتی پیدا کردید که بتوانید از آن استفاده کنید، بهتر است برنامه ای برای خود داشته باشید تا کارهای بسیار مهیجی که تنها در استانبول می توانید انجام دهید را از دست ندهید.

·         در محله سلطان احمد، فواره بین مسجد آبی و ایاصوفیه را از دست ندهید، به ویژه در شب که رقص نور فوق العاده ای در آن اجرا می شود.

·         مسجد سلیمانیه، یک مسجد بی نظیر از نظر معماری در استانبول است.

·         محله اورتاکوی محله ای سراسر تاریخ و غذاهای خیابانی لذیذ

·         تنگه بسفروس، قایقرانی در این تنگه را از دست ندهید.

جهت خرید اینترنتی بلیط هواپیما استانبول می توانید به وبسایت ما مراجعه نمایید و با تضمین همراه آرامش خیال خرید خود را انجام دهید.



فواید مصرف گوشت گوسفند در کودکان

خرید دام زنده امروزه یکی از دردسرهای کسانی است که در این بازار کار می کنند. به خاطر افزایش قیمت دام و همین طور بازار پر سودای خرید و فروش دام، افراد زیادی بدون داشتن تخصص و تنها با هدف دلالی وارد این بازار شده اند. همین امر کار را برای خریداران واقعی سخت کرده است.

خرید دام زنده

اگر می خواهید در بازار اقدام به خریداری دام های زنده بکنید، لازم است که نکاتی را مورد بررسی قرار بدهید. زیرا خرید دام زنده می تواند مشکلات زیادی داشته باشد. از جمله اینکه خرید یک دام بیمار ممکن است باعث انتقال بیماری از دام به سایر دام ها و یا حتی انسان ها شود. بعضی از باکتری ها و ویروس ها این قابلیت را دارند که از بدن دام به بدن انسان سرایت کنند. به همین خاطر سلامت دام زنده در هنگام خرید از اهمیت بالایی برخوردار است. و قبل از خرید دام لازم است به این نکات توجه داشته باشید.

خرید دام زنده از مراکز معتبر خرید دام

شاید بهترین راهکار برای خرید دام زنده همین باشد. اینکه شما مراکز معتبر خرید و فروش دام را شناسایی کرده به آنجا مراجعه کنید و با خیالی آسوده تر دام های مورد نیاز خود را تهیه کنید. این نکته خیلی مهمی است. مراکزی که اعتبار لازم را دارند و دارای پروانه های بهداشتی و سلامت لازم هستند، وظیفه دارند دام ها را از هر نوع بیماری ای در امان نگه دارند. واکسیناسیون به موقع، ارتباط با دامپزشک و تأییدیه های بهداشتی از جمله مواردی است که به شما این اطمینان خاطر را می دهد که در خرید دام زنده ریسک کمتری کنید. نکته دیگری که وجود دارد این است که دام را با چه هدفی خریداری می کنید. برای ذبح و یا برای پرورش دام؟ البته که در هر دو مورد لازم است نکات بهداشتی را رعایت کرده و پس از تأیید سلامت کامل دام اقدام به خرید آن کنید.

گوسفند زنده

خرید دام جهت پرورش دام

اگر قصدتان از خرید دام پرورش آن است، بهتر است از قبل بعضی نکات را به خوبی بدانید. برای مثال نشخوار یکی از علائم مهم در سلامت دام است. نشخوار نشان دهنده سیستم گوارشی سالم و همچنین خوب غذا خوردن دام است که از راه های اطمینان از سلامت گوسفند زنده است. نکته دیگری که در خرید دام زنده جهت پرورش باید به آن توجه کنید این است که شما می توانید یک دام سبک وزن ولی سالم بخرید. زیرا به این شکل شما پول کمتری نیز خواهید پرداخت. وقتی هدف از خرید پروار کردن دام باشد، دیگر نیازی به این نیست که دام های سنگین وزن را انتخاب کنید. سنگین وزن بودن لزوماً به معنای سالم تر بودن دام نیست. بهترین سن دام برای خرید بین 4 تا 7 ماهگی است. سن دام را می توانید با بررسی ظاهر دندان ها و تعداد آن ها تشخیص دهید. از علائم دیگری که بهتر است در زمان خرید دام زنده به آن توجه کنید ظاهر چشم هاست. از روی چشم ها نیز گاهی می توان به بیماری های دام پی برد. همچنین به شکل راه رفتن دام دقت کنید تا مطمئن شوید از لحاظ ظاهری نیز دام در سلامت کامل به سر می برد.

گوسفند زنده

خرید دام زنده جهت ذبح

گاهی هدف از خرید یک دام زنده ذبح کردن آن و استفاده از گوشت یا دیگر محصولات آن مثل پوستش است. در این گونه موارد نیز لازم است نکاتی را مد نظر قرار دهید. برای مثال بعضی از سوداگران، زمانی که می خواهند دامی را به فروش برسانند به او مقدار زیادی علف به همراه نمک می خورانند. این عمل باعث می شود دام مقادیر فراوانی آب بخورد و در نتیجه سنگین وزن تر به نظر بیاید. به همین خاطر است که تأکید می کنیم برای این کار به مراکز معتبرعرضه گوسفند زنده مراجعه کنید. ضمن اینکه با خرید دام از مراکز معتبر از سلامت گوشت او نیز اطمینان حاصل خواهید کرد. برای اینکه متوجه چاقی و لاغری دام شوید دستی به پشت آن بکشید و ظاهر مهره های کمرش را بررسی کنید. با این کار به میزان تقریبی گوشت او پی می برید.

پرورش گوساله

فواید مصرف گوشت گوسفند در کودکان

احتمالا درباره فواید مصرف گوشت گوسفند در کودکان زیاد شنیده باشید. این روزها کودکان تمایل بسیار کمی به مصرف تخم مرغ، شیر و مخصوصا گوشت نشان می دهند. این عامل سبب شده تمایل به مصرف گیاهان و غذاهای فست فودی بیشتر شود. یکی دیگر از این دلایل تمایل زیاد به خوش اندامی است. کمبود گوشت در رژیم غذایی می تواند رشد فیزیکی و مغزی را در کودکان متوقف کند. به همین دلیل در این مطلب به معرفی مهم ترین خواص گوشت گوسفند در کودکان می پردازیم. 


گوشت گوسفند در وعده های غذایی

فواید گوشت گوسفند برای کودکان زیاد است و هر کدام از این خواص از جایگاه بسیار مهمی در تنوع غذایی برخوردار هستند. گوشت گوسفند بسیار پرخاصیت بوده و کاربردهای زیادی دارد که برخی از افراد از این کاربردها غافل هستند. گوشت گوسفند ارزش غذایی بسیار بالایی دارد و همین عامل سبب شده در تمام رژیم ها و فرهنگ های غذایی در تمام نقاط جهان مورد استفاده قرار گیرد. گوشت بز نیز فواید زیادی داشته و می توانید در مواقعی جایگزین گوشت گوسفند شود اما قطعا نمی تواند همه ی خواص گوشت گوسفند را داشته باشد. مصرف گوشت گوسفند در کودکان با توجه به فواید مصرف گوشت گوسفندی باید به صورت منظم و هدفمند باشد تا تاثیر خوبی بر سلامتی داشته باشد. در ادامه با اهیمت و جایگاه گوشت گوسفند در رژیم های غذایی مخصوصا برای کودکان آشنا می شویم. 

گوشت گوسفندی

ارزش غذایی گوشت گوسفند

تمایل بالای کودکان و نوجوانان به غذاهای آماده، نوشابه های گازدار و انرژی زا، کیک و شیرینی و غذاهای فست فودی باعث شده از غذاهای خانگی و مغزی که حاوی گوشت هستند دوری کنند. قطعا کمبود ترکیباتی نظیر گوشت، شیر، تخم مرغ و سایر مواد مغذی سبب ضعیف شدن بدن و ناتوانی هایی در آینده کودکان می شود. همه این موارد باعث می شود کودکان در سنین رشد نتوانند مواد مغذی مورد نیاز بدن خود را دریافت کنند و علاوه بر موارد ذکر شده منجر به مشکلات گوارشی و همچنین چاقی می شوند. 

گوشت گوسفندی

اهمیت مصرف گوشت گوسفند در کودکان

مصرف گوشت گوسفند در کودکان در طی چند سال اخیر با کاهش قابل توجهی رو به رو شده است. از لحاظ علمی ثابت شده است که مصرف گوشت گوسفند در کودکان منجر به بالا بردن سطح سلامتی، رشد مناسب و تقویت سیستم ایمنی می شود. این ماده غذایی علاوه بر موارد ذکر شده منجر به تقویت ذهن و بالا رفتن سرعت یادگیری می شود. همه این عوامل دلایل کاملا علمی دارند و متناسب با پروئین و ویتامین های موجود در گوشت گوسفند هستند. متخصصان و کارشناسان طی تحقیقات مختلف به این نتیجه رسیده اند که در طی چند سال گذشته کودکان و نوجوانان با مشکلات بیشتری نظیر کوتاه قدی، شکستگی استخوان ها و کند شدن سرعت رشد رو به رو می شوند.

کودکانی که در وعده های غذایی خود گوشت مصرف نمی کنند یا مصرف گوشت پایینی دارند سریع تر احساس خستگی و خواب آلودگی می کنند، از قدرت تمرکز پایینی برخوردارند و همچنین نسبت به محیطشان بی تفاوت می شوند. احساس خستگی مداوم، مریضی های پشت سر هم و عدم رشد مناسب از دیگر مشکلات ناشی از کمبود و یا عدم مصرف گوشت گوسفند در کودکان هستند. مصرف منظم گوشت گوسفند در وعده های غذایی کودکان و نوجوانان اهمیت ویژه ای دارد و تحت هیچ شرایطی نباید نسبت به آن بی توجهی کرد.

رشد سالم، بلندی قد و سلامت جسمی از جمله مهم ترین مزایای مصرف گوشت گوسفند هستند. گوشت گوسفند یک منبع غنی از آهن است همانطور که می دانید آهن جایگاه بسیار ویژه ای در بدن دارد و کمبود آن می تواند مشکلات زیادی برای فرد ایجاد کند. علاوه بر موارد ذکر شده گوشت یک منبع غنی از روی، ویتامین های گروه B و همچنین پروتئین است. پروتئین موجود در گوشت گوسفند بسیار با کیفیت و غنی است به همین دلیل حتما باید در وعده های غذایی گنجانده شود. بنابراین با توجه به موارد ذکر شده گوشت گوسفند در فرهنگ غذایی از جایگاه مهمی برخوردار است و نمی توان ماده ی جایگزینی برای آن پیدا کرد که از این رو خرید گوسفند زنده و مصرف گوشت آن بسیار اهمیت دارد. 

گوشت گوسفندی

کاربرد های گوسفند در صنعت و کشاورزی

کاربردهای گوسفندها با توجه به نوع نژادشان تعیین می شود. گوسفندها از همان زمان های گذشته مورد استفاده آدمیان بوده و جزء حیواناتی به شمار می رود که به دست آدمی اهلی شده است. گوسفندها حیوانات مفیدی برای زندگی بشریت بوده اند. از پوست و پشم آن ها بگیر تا گوشت و شیر و حتی مدفوع آنها، مواردی است که می توان از آنها استفاده کرد. در این مقاله قصد داریم به کاربردهای گوسفند در صنایع و کشاورزی بپردازیم.

آشنایی با واژه گوسفند

مشخص نیست برای نخستین بار چگونه این حیوان را اهلی کرده اند، ولی آنچه مشخص است، کاربردهای گوسفندها از همان زمان قدیم است. این دام، چه در زمان حیات و چه پس از ذبح شدن، برای آدمیان سراسر فایده بوده است. در گذشته از شیر گوسفند برای تهیه محصولات لبنی مثل ماست، کره، پنیر و ... استفاده می‌شده است. همچنین از پشم او برای دوخت و دوز لباس بهره می برده اند. از مدفوع این دام نیز در باغات و مزارع کشاورزی استفاده می کرده اند. در حقیقت بدن گوسفند به گونه ای است که مثل یک کارخانه شیمیایی عمل می کند و آمونیاک و اوره تولید می کند و این آمونیاک و اوره است که برای رشد گیاهان مناسب است. همچنین اگر گوسفندی را ذبح می‌کردند، باز از تمام اجزای بدن او بهره های فراوان می برده اند. گوشت گوسفند از همان دوران قدیم مصرف غذایی داشته. از کاربرد های روده های گوسفند، به خاطر استحکام بالایی که داشته در دوخت و دوز بهره می گرفته اند. همچنین بسیاری از عشایر از پوست گوسفند پوستینی برای نگهداری مواد غذایی تهیه می کرده اند.

کاربردهای گوسفندها با توجه به نژادهای آن ها

امروزه با صنعتی شدن پرورش گوسفند و دام، با توجه به کاربرد گوسفندها آنها را در نژادهای متفاوتی تولید می کنند. در مجموع می شود گوسفندها را به چهار دسته یا نژاد کلی تقسیم بندی کرد؛ که هر دسته برای یک کاربرد و با یک هدف تولید می شود:

گوسفندهای گوشتی
گوسفندهای شیرده
گوسفندهای پوستی
گوسفندهای پشمی

کاربردهای گوسفندها در این چهار دسته با توجه به شیوه نام گذاری شان تقریباً قابل حدس است. در ادامه به بررسی هر دسته خواهیم پرداخت:

گوسفند زنده

آشنایی با گوسفندهای گوشتی

همانطور که از اسم این دسته مشخص است، کاربرد گوسفند گوشتی مصرف گوشت آن است. ویژگی های فیزیکی گوسفندهای گوشتی به این شرح است:

گوسفندهای گوشتی دارای دست و پاهای کوتاه تری هستند. در قسمت کپل ها، دارای ماهیچه های بیشتری بوده و میزان چربی انباشته در آن ها بسیار کمتر است. چربی های انباشته بیشتر در بخش دنبه قرار می گیرد که بین 8 تا 10 کیلوگرم است. دیگر اندام این نژاد مثل ران ها و گردن بیشتر شامل ماهیچه و گوشت است. راندمان این گوسفندها چیزی در حدود پنجاه درصد است. و اخیراً این راندمان به 56 درصد نیز رسیده است. نژادهای بختیاری، سنگ سری، مغانی و گوسفند افشاری از جمله نژادهای مطرح داخلی این دسته است.

آشنایی با گوسفندهای شیرده

مهمترین کاربرد گوسفندهای شیرده، استفاده از آنها برای تولید شیر و فراورده های لبنی است. پوشش پشمی کم، اما شیردهی بالا از مشخصات فیزیکی این دسته است. اگرچه میزان شیردهی گوسفند ها در مقایسه با گاوها بسیار ناچیز است، اما نباید از خواص مهم شیر گوسفند زنده به سادگی عبور کرد. مشهورترین نژادهای شیری در میان گوسفندها، نژاد قزل، نژاد کردی و نژاد ترکاشوند است.

گوسفند زنده

آشنایی با نژادهای پوستی

کاربرد گوسفندهای پوستی که کاملاً مشخص است. مهم ترین نژادهای این دسته نژاد قره گل و نژاد کبوده شیرازی است. نژاد قره گل در جهان نیز مشهور بوده و امروزه پوست این گوسفند به خارج از ایران هم صادر می شود. در این دسته، هرچه سن گوسفند پایین تر باشد، مرغوبیت پوست و لطافت آن بالاتر است.

آشنایی با نژاد پشمی

قدرت رنگ پذیری، استحکام بالا و ظرافت خاص تار پشم گوسفند ایرانی، باعث شده تا این نژاد در تمام جهان دارای محبوبیت بالایی باشد. کاربردهای گوسفند پشمی موارد زیادی است. از استفاده در قالی بافی گرفته تا تولید البسه های ظریف و گران قیمت. مهمترین نژادهای این دسته ماکوئی، سنجابی و بلوچی اشاره کرد.  

گوسفند زنده

روش های اطمینان از سلامت گوسفند زنده

در این مقاله قصد داریم به روش هایی برای تشخیص سلامت گوسفند زنده بپردازیم. اصولا گوشت این حیوان جزو وعده های اصلی غذایی مردم ایران است و قیمت آن نیز بسیار بالا رفته است و تشخیص سلامت آن بسیار مهم است که توسط کارشناسان این حوزه مخصوصا دام پزشکان صورت می گیرد که این امر در مطب های این بزرگواران انجام می گیرد ، گوسفند ها اصولا دارای بیماری هایی هستند که تشخیص آن ها بسیار مهم می باشد.

روش های تشخیص سلامت گوسفند زنده

برای تشخیص سلامت گوسفند زنده می توان از روش های مختلف ظاهری یا بررسی حالات فیزیولوژیکی گوسفند استفاده کرد که. این روش ها متنوع بوده و توسط بسیاری از دام پزشکان مورد بررسی قرار می گیرد. این روش ها متقاوت است و برخی افراد باتجربه نیز می توانند با استفاده از این روش ها، سالم بودن یک گوسفند را تشخیص دهند اما با خرید از مراکزعرضه گوسفند زنده از سلامت گوسفند زنده می توانید اطمینان دارشته باشید.

گوسفند زنده

معاینه ظاهری جهت تشخیص سلامت گوسفند زنده

اولین روش تشخیص سلامت گوسفند زنده بررسی دهان است که آیا ترشحات چرکی دارد یا خیر در صورت وجود این ترشحات نشان دهنده این است که ریه این جانور پستاندار با مشکل مواجه شده است و باید سریعا به دام پزشک های مربوطه انتقال داده شود. روش دیگر بررسی میزان استحکام پشم گوسفند است که آیا به راحتی کنده می شود یا خیر در صورت عدم استحکام آن باید کبد آن را بررسی کرد که آیا مشکلی دارد یا خیر و روش دیگر ظاهری لمس کردن مهره های گوسفند است که نشان دهنده میزان چاقی یا لاغری این حیوان است. برای تشخیص جگر سالم گوسفند باید آن را بعد از ذبح گوسفند مشاهده کرد که آیا جگر صاف است و رنگ آن را با برش مشاهده کرد که باید رنگ قرمز جگری را داشته باشد .همچنین بعد از برش دو رگ را دارا بوده که نباید انگلی داشته باشد. یکی دیگر از راه های تشخیص سلامت گوسفند زنده بررسی نشخوار کردن این حیوان است که این امر به صورتی انجام می گیرد که بعد از اینکه گوسفند چرا کرد علف وارد دستگاه گوارش پیچیده ی آن می شود و پس از برخورد با ترشحات سپس دوباره وارد دهان می گردد و هضمش را ادامه می دهد. همچنین نشخوار سالم نشان دهنده این است که این دام سیستم گوارش سالمی دارد و اینکه وقتی به گله خود نگاه می کنید باشد متوجه شوید نصف  آن ها در حال نشخوار هستند. مدفوع دام سالم نیز دارای ویژگی های منحصر به فردی است از جمله اگر خیلی نرم بوده باشد نشان دهنده آن است که این گوسفند اسهال دارد و اگر خیلی سفت باشد نشان دهنده این است که یبوست دارد. همچنین در مدفوع گوسفند نباید خون وجود داشته باشد زیرا نشان دهنده این است که سلامت گوسفند زنده در خطر است. همچنین گوش های گوسفند باید برافراشته بوده و هنگام شنیدن صدا به سمت آن حرکت کند همچنین این گوش ها وقتی درگیر مگس ها هستند باید حرکت کرده و این مگس ها را از خود دور کنند.

گوسفند زنده

نشانه های مشخص سلامت گوسفند

از دیگر علائم ظاهری سلامت گوسفند زنده، داشتن چشمی شفاف و براق بدون هیچ گونه کدری است.  همچنین گوسفند سالم همیشه در حال نشخوار است و به همین دلیل فربه و چاق است. از دیگر نشانه های گوسفند زنده سالم، می توان به تحرک بالای گوسفند اشاره کرد.از دیگر علائمی که در تشخیص سلامت گوسفند بسیار مهم است، موارد ذیل می باشد.

گوسفند سالم نباید دارای ترشحاتی از بینی و چشم باشد.
گوسفند سالم دارای بی اشتهایی، لرزش و عدم تعادل در بدن نمی باشد.
علائمی مانند سرفه، سرگیجه، عطسه و اسهال از نشانه های ناسالم بودن گوسفند است.
اگر گوسفند دچار سقط جنین شود نیز یکی از نشانه های ناسالم بودن گوسفند است.
اگر در دام ها چنین علائمی مشاهده شد، بهتر است سریعتر دامپزشک آنها را معاینه کند.

گوسفند زنده

روش های تشخیص فیزیولوژیک سلامت گوسفند سالم

برای بررسی صفات فیزیولوژیک گوسفند جهت سلامت گوسفند زنده، باید از دستگاه های مخصوص که در اختیار دام پزشک مربوطه است ، استفاده کرد که در این دستگاه ها مشخص می شود عمر اقتصادی گوسفند 4 تا 6 سال است ، دمای بدن در گوسفند باید 39/5 درجه سانتی گراد باشد ، تعداد تنفس در هر دقیقه باید 19 بار باشد که اگر هر کدام از این موارد با تغییرات جزئی مشاهده شد باید حتما گوسفند توسط دارو های مختلف درمان گردد و گرنه سلامت گوسفند زنده با مشکل مواجه شده است.

بهداشت گوسفندان

حالات فیزیولوژیکی و طبیعی حیوان که در بیشتر مواد مورد توجه قرار مى‌گیرند عبارتند از: درجهٔ حرارت بدن، تعداد ضربان قلب در دقیقه، تعداد متوسط تنفس در دقیقه، سن بلوغ، حالت طلب و مدت آن، فواصل بین دوحالت طلب، طول دورهٔ آبستنی، دورهٔ شیردهی، سن جفت گیرى و سن در اولین فحلی.
درجهٔ حرارت بدن حیوانات معمولاً ثابت است، ولى تغییرات محیطى مثل افزایش یا کاهش درجه حرارت، سرماى محیط همراه با رطوبت، مى‌تواند سبب کاهش درجهٔ حرارت بدن حیوان گردد و فعالیت فیزیکى ممکن است در حدود یک درجه سانتى‌گراد در آن تغییر ایجاد بکند.
در جدول A درجهٔ حرارت طبیعى حیوانات اهلى و در جدول B تعداد متوسط ضربان نبض و در جدول C طول مدت آبستنى در دام‌هاى مختلف نشان داده شده است.
جدول A – درجهٔ حرارت طبیعى حیوانات اهلى
نوع دام حرارت طبیعى بدن برحسب درجهٔ سانتى‌گراد
گاو ۳۸/۵
گوسالهٔ شیرخوار ۴۰
گوسالهٔ قبل از یک‌سالگى ۴۰-۳۸/۵
گوسفند ۴۰-۳۹
طیور ۴۲/۵-۴۰/۵
جدول B- تعداد متوسط ضربان نبض در حیوانات مختلف
نوع دام تعداد ضربان نبض در دقیقه
گوساله ۱۰۰-۷۰
گاو شیرى ۸۰-۷۰
گاو گوشتى ۶۰-۴۸
بره ۱۰۰-۹۰
گوسفند بالغ ۸۵-۷۰
گوسفند پیر ۶۵-۶۰
مرغ ۱۶۰-۱۳۰
جدول C- طول مدت آبستنى در حیوانات اهلى
نوع دام حداقل دورهٔ آبستنى حداکثر دورهٔ آبستنى حد متوسط دورهٔ آبستنى
مادیان ۳۱۰ روز ۳۴۰ روز ۳۴۰ روز
گاو ۲۷۰ روز ۳۱۰ روز ۲۸۵ روز
بز و میش ۱۴۵ روز ۱۵۵روز ۱۵۰ روز
سگ ۵۰ روز ۶۵ روز ۶۳ روز
با توجه به این جداول هرگونه تغییرى که در سلامت حیوان به‌وجود آید، فوراً قابل تشخیص خواهد بود. به موازات تغییرات ظاهری، تغییراتى در خون، ادرار، مدفوع حیوان نیز از لحاظ شیمیائى و فیزیکى حاصل مى‌گردد که اغلب اوقات براى پى بردن به آنها و تشخیص بیمارى کمک مى‌کند.
تعریف بهداشت دام
رعایت اصول و نکاتى است که به‌وسیلهٔ آن مى‌توان دام پرورش گوسفند را در سلامت کامل نگهدارى کرده و با تکیه بر این اصول مى‌توان از شیوع بیمارى‌هاى دامى جلوگیرى کرد.
در دامپروری به‌علل اقتصادى نبودن، پرجمعیت بودن به‌ندرت به معالجهٔ حیوان مى‌پردازند و فقط با جدیت و مراقبت و با به‌کار بستن فنون بهداشت و افزودن به مقاومت دام از بروز بیمارى‌ها جلوگیرى کرده و سلامت گله را تأمین مى‌کنند.